29

කොළඹ

මිනිස් වටය

පාරදිගේ

නැංගුරම ගැලවුණු ‘තෙරේසා මල්කාන්ති’ බෝට්ටුව මුහුද දෙසට පාවී යයි. ලැයියා දුව යන්නේ ඒ බව එහි අයිතිකරුවන් හට දන්වන්නටය. එහෙත් ගේට්ටුවට ඉබි යතුරු දමා ඇත. නිවෙස කාලෙකට පෙර අත්හරින ලද්දක් බඳුය. ලැයියා ආපසු දිව ගියේය. තෙප්පමක් සහ හබලක් සොයා ගත් ඔහු මුහුදු ගියේය. බොහෝ දුර පාවී ගොස් තිබුණු තෙරේසා බෝට්ටුව කඹයකින් ඇදගෙන ඔහු තොටුපළට ගෙන ආවේය. අඳුර වැටිණි. ඔහු ඒ රැය බෝට්ටුවේම පහන් කළේය.

මේ එරික් ඉලයප්ආරච්චි විසින් රචිත ‘මිනිස් වටය’ නම් කෙටි කතා සංග්‍රහයේ එන එනමින් වූ කෙටි කතාවේ කතා සාරාංශයයි.

මුහුදේ පාවී ගිය බෝට්ටුව ලැයියා විසින් තොටුපළට ගෙන එන අතර වාරයේ ලැයියා යනු කවරෙක්ද? ඔහු හා තෙරේසා මල්කාන්ති බෝට්ටුව අතර සම්බන්ධය කුමක්ද? යන්න අප දැනගෙන අවසන්ය.

ධීවර ගම්මානයක ධීවරයන්ට සම්බන්ධ නොවුණු පවුලකි සර්පිනා ගෙදර. ඒ නිවෙසින් බිහි වන්නේ එක්කෝ ගුරුවර ගුරුවරියන්ය. නැතිනම් පූජකතුමන්ලා සහ කන්‍යා සොහොයුරියන්ය. තෙරේසා බෝට්ටුව ඔවුනට ඉතාලියෙන් ලද ත්‍යාගයකි.

කාත් කවුරුවත් නැති, එදාවේල හම්බ කරන් දිවි ගෙවූ ලැයියාගේ ආදරය හිමි වූයේ මේ ගෙදර තරුණියකටය. ඇය තෙරේසාය. එය කෙසේවත් ඉටු නොවන්නක් වුව හැම ඉරිදාවකම ඔහු ඇගේ රුව දැක ගන්නේය. තෙරේසා පිළිබඳ සිතක් පහළ වීම ලැයියාට වාසනාවක් විය. ඇය කවුරුන් හෝ නිසා ගැබ්බර වූ පසුද එය ලැයියාගේ ආදරයට බලපෑම් නොකළේය. ඇය අමාරුවෙ දැමූ පිරිමියා තමා නොවීම ගැන ඔහු සතුටු විය. ඇය ඉතාලි ගිය පසු ඔහු මුහුදු වෙරළ දිගේ ගීතිකා ගයමින් දකුණේ දෙවුන්දරතුඩුව තෙක් ඇවිද ගියේය. ඔහු ආපසු ධීවර ගම්මානයට ආවේ හය මසකට පසුය.

නූගත් ධීවර තරුණයකුගේ අචල ආදරයක අරුමය ලැයියා පෙන්වයි. ‘තෙරේසා මල්කාන්ති’ බෝට්ටුව යනු ලැයියාට තෙරේසාව සිහිගන්වන්නකි. ජීවමානව තෙරේසා නැති හිස්තැනට ආදේශ වන්නේ ඒ බෝට්ටුවයි. නැංගුරමින් මිදුණු බෝට්ටුව දියඹට ගසාගෙන යෑම යනු ලැයියාට තෙරේසාව තමාට සදහටම නැති වී යෑමක් සරිය. එබැවිනි ඔහු හඬමින් තෙරේසා බෝට්ටුව ලුහුබැඳ යන්නේ.

ඔහු ඒ රැය ගත කරන්නේ ගොඩබිමට තමා රැගෙන ආ බෝට්ටුවේය. බෝට්ටුවේ පහස ඔහුට දනවන්නේ තෙරේසාගේ ස්පර්ශයයි. අලුයම අවදි වන ඔහු දකින්නේ අෑත වෙරළේ මිනිස් වටයකි. ඔවුන් ජැන්ඩියට හැඳපැලඳ ගත්තවුන්ය. පුදුමයකට මෙන් ඒ සියල්ලන්ම ඔහුට උදේ හවා ඇස ගැටෙන ධීවරයන්ය. ඔවුන් හොර පාරෙන් ඉතාලි යන්නට සැරසුණුවුන්ය. මුලදී ලැයියා තැත් කරන්නේ ඔවුන්ගේ ඉතාලි ගමන නවත්වන්නටය. ඒ එහි ඇති මරණීය තර්ජනය මතක් කරවමිනි. එහෙත් ඔවුන් එක්ව ලැයියාට කලිසමක් අන්දවා කබායක්ද ඇන්දවිය. ඒ බලහත්කාරයෙනි.

එහෙත් තෙරේසා ඉතාලියේ ඉන්නා බවත් එහි රෙස්ටුරන්ට් එකක් කරන බවත් එකකු පැවැසූ කල ලැයියාද ඉතාලි ගමනට එක් වුණේ කැමැත්තෙනි.

ඒ ගමට වඩා හොඳ පරිසරයක ඉතාලිකාරයන් මැද ඇය හමුවීමේ බලාපොරොත්තුවෙනි.

තෙරේසා යනු හැමවිටම ලැයියාගේ මාලිමාවයි. මාරාන්තික ඉතාලි ගමනට ඇති ඔහුගේ අකැමැත්ත සුනුවිසුනුව යන්නේ තෙරේසා ඉතාලියේ සිටින නිසාය. එහිදී ඇය හමුවීමේ අවස්ථාවක් තමාට උදාවන බව ඔහුට හැඟෙන නිසාය.

නෑදෑ හිත මිතුරන්ගේ හව්හරණක් නැති, ස්ථීර වූ ජීවනෝපායක් නැති ලැයියාට තෙරේසා යනු කිසිදා සඵල කරගත නොහැකි ආදරයකි. එහි එක්වීමක සම්භාවිතාවක් ඇත්තේම නැත. ඒ එසේ වුව කිරිගරුඬ දේව ප්‍රතිමාවක් බඳු වූ ඇය අත්හැර සාමාන්‍ය ධීවර තරුණියක වෙත යෑමේ නැඹුරුවක් ඔහුට නැත. ඒ ලැයියාගේ ආදරයයි. පාදඩ පීඩිත පන්තිය යනු බොහෝ විට එදාවේල සරිකර ගන්නවුන්ය. මුඩුක්කුවල දිවි ගෙවන්නවුන්ය. නොයෙකුත් අයථා වැඩ හා බොහෝ විට සම්බන්ධ වූවන්ය.

තම පන්තියේම ගැහැනියක හා විවාහ වන්නවුන්ය. නොඑසේ නම් ලිංගික ශ්‍රමිකාවියකගේ හෝ වැන්දඹු ගැහැනියකගේ පහස ලබන්නවුන්ය. ආදරය යන්නෙහි අරුත සොයන්නට නොයන ඔවුන් ලද අවසරයක කවර හෝ ගැහැනියකගෙන් සිය කායික අවශ්‍යතාව සපුරා ගන්නවුන්ය.

ඊට වෙනස්ව දිවා රැයේ ලැයියා සිහින දකින්නේ තෙරේසාගේ ඡායාවක් හෝ දැක ගැනීමටය. ඔහු ඉතාලි බලා යන්නේද මුදල් සෙවීමට නොව අඩු තරමේ තෙරේසාගේ රුව හෝ දැකගැනීමේ අභිලාෂයෙනි.

සැබෑ ආදරය යනු රෝමියෝ පන්නයේ ආදරයක් නොව ලැයියා පන්නයේ ආදරයක් බව මිනිස් වටය අපට කියයි. දන්නා හඳුනන ධීවර ප්‍රජාව අතර හුදෙකලාව එළැඹෙන හෙටක් ගැන කිසිදු සැලසුමක් නැති නමුදු පේන මානයේ නොමැති තෙරේසාවක පිළිබඳව ඒක පාර්ශ්වික ආදරයෙන් බැඳී ඇයගේ ක්‍ෂුද්‍ර මතකයක ජීවත් විය හැකි නම් එය සැබෑ ආදරය නොවන්නේද?

තෙරේසා කෙරෙහි පිළිසිඳුණු ආදරය යනු යළි දෙවියන් වහන්සේ විසින් ලැයියාට ජීවත් වීමට ලබා දුන් තිළිණයක්ද? කෙසේ වුව ඒ දෙවියන් වහන්සේගේ කැමැත්තකි.

කුවේට් තානාපති කාර්යාලය ඇතුළු තවත් වෙබ් අඩවි කිහිපයකට සයිබර් ප්‍රහාරයක්

මුරුතවෙල කැලේකින් ස්නයිෆර් ටෙලස්කොපයක් හමුවේ (PHOTO)

අදත් දිවයින්නේ ප්‍රදේශ කිහිපයකට වැසි

ශ්‍රී පාද වාරය අදින් අවසන්

ඉන්දීය මහමැතිවරණයේ අවසන් අදියර අද

මෙදා පාර පෙන්නන්න බැරිවෙන තොටළඟ තොරණේ වේදනාව - ලක්‍ෂ 26ක් දැනටමත් වියදම්
කාත්තන්කුඩියේ සමූහ ඝාතනයක් - 35ක් මරා වළ දමලා

ස්කොට්ලන්තය එක්ක හැප්පෙන සිංහ කණ්ඩායම මෙන්න - මාලිංග එංගලන්තයට යයි

ශ්‍රී ලංකාව සහ ස්කොට්ලන්තය අතර තරඟ දෙකකින් සමන්විත එක්දින තර

12:16 PM May 18 2019

ක්‍රිස් ගේල් අවසන් වරට රතිඤ්ඤා පුපුරුවන්න සැරසෙයි, ජයග්‍රහණයකින් මෙම තරගාවලිය අවසන් කරනවා

08:36 AM May 17 2019

සිවු වසරකට පසු දෙපිල හමුවන පළමු තරගය හෙට

08:28 AM May 17 2019

පිලිපීනයේ දුම්රිය අනතුරකින් 34 දෙනෙකු තුවාල

පිලිපීනයේ සිදුවූ දුම්රිය අනතුරකින් පුද්ගලයින් 34 දෙනෙකු තුවා

02:03 PM May 19 2019

ඉන්දීය මහමැතිවරණයේ අවසන් අදියර අද

11:07 AM May 19 2019

ඕස්ට්‍රේලියානු මහමැතිවරණය අද

01:57 PM May 18 2019

“තලතා කියන තැනැත්තිය මහා සංඝරත්නයට අපහාස කරපු විදිය අපි දැක්කා.කුණු ගඳ ගහන කටවල් තිබුනාට, කටවල් පරිස්සම් කරගෙන මේ රට තුල ජීවත් වෙනවානම් හොදයි "

“තලතා අතුකෝරාල කියන තැනැත්තිය මහා සංඝරත්නයට අපහාස කරපු විදිය

03:03 PM May 19 2019

අද රණවිරුවන්ව සිහිකරනකොට රණවිරුවන්ගේ වටිනාකම මේ රටේ ජනතාවට නැවත වාරයක් මතක් උනා

06:00 PM May 19 2019

රිෂාඩ්ට එරෙහි විශ්වාසභංගය අපෙන් කිසිම සහායක් නෑ

03:38 PM May 18 2019

පසුගිය කාටුන්

CARTOON ::: 2019-05-16
CARTOON ::: 2019-05-15
CARTOON ::: 2019-05-14

ජාතික සමඟිය

ශ්‍රී ලංකාව බි්‍රතාන්‍ය අධිරාජ්‍යවාදීන් සමඟ ගැට ගසා තිබූ විලංගුව ගලවා දැමුවේ 1948 පෙබරවාරි 4 වැනිදාය. එනම් අදින් වසර 71කට පෙරය. නිදහස් ලංකාවේ ප්‍රථම අග්‍රාමාත්‍ය ඩී.ඇස්. සේනානායක එදා ලංකා ගුවන් විදුලි සේවය ඔස්සේ ඉතා වැදගත් කතාවක් පැවැත්වීය.“අද ශ්‍රී ලංකාවාසී අප ලබන දේශපාලන නිදහස දෙවැනි වන්නේ මෙයට වසර 2500කට පෙර බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කළ ආධ්‍යාත්මික නිදහස ලැබීමට පමණි. අනාදිමත් කාලයක් අප සතුව තිබූ ජන්ම අයිතිය ශතවර්ෂ කිහිපයකට පසුව දැන් නැවැත අපට ලැබී තිබේ. අප ලද නිදහස ර¼දා පවතින්නේ ජාතීන් අතර සමඟිය පැවැතුණ හොත් පමණි. මෙරට වෙසෙන කුදුමහත් සෑම ජාතියකම යුතුකම හො¼ද හිත පැතිර වීම හා සමඟි සම්පන්න බව ඇති කිරීමය.නිදහස දිනා ගැනීම වූ කලී අලුත් සටනක ආරම්භයයි. ලබාගත් නිදහස රටට සෞභාග්‍යය ළඟා කිරීමේ ආයුධයක් කරගත යුතුය. එහිලා වැදගත් සාධකය වන්නේ මගේ රට වැසියන්ගේ සමඟිය හා ඒකාග්‍ර හොඳ හිතය. එය එසේ නොවුණ හොත් අපට අන් හැම දෙයක්ම අහිමි වනු ඇත. එය එසේ නොවේවායි ප්‍රාර්ථනය කරන අතරම අපේ රටවැසියන්ගේ අනාගතය පී්‍රතිමත් සෞභාග්‍ය සම්පන්න එකක් වේවා යන්න මගේ ප්‍රාර්ථනයයි.”ජාතියේ පියාගෙන් සමාව ඉල්ලන්නට අපට සිදුවී තිබේ. එතුමන් අපේක්‍ෂා කළ ජාතික සමඟිය රැක ගැනීමට අපට නොහැකි වී තිබේ. නිදහස දිනා ගැනීම උදෙසා දැඩි සහෝදරත්වයෙන් එක්ව සටන් වැදුණු ප්‍රධාන ජාතීන් තුන වරින්වර ඇන කොටා ගනිමින් රට පරිහානියට පත් කොට දැන් අපි වල්මත් වී හසරක් නොදැක සිටිමු. සෑම දෙයක්ම, සෑම ක්‍ෂේත්‍රයක්ම අවුලෙන් අවුලට පත්ව තිබේ. වැරදුණේ කොතැනද සොයා ගන්නට හෝ වැටී සිටින අවුල් ජාලයෙන් ගොඩගන්නට හැකි දූරදර්ශී නියමුවකු සොයා ගත නොහැකිව ලංකාව රුවල බිඳුණු නෞකාවක් සේ ඉන්දීය සයුරේ පාවෙමින් තිබේ.එදා 1947 ප්‍රථම ආණ්ඩුව පිහිටවනු පිණිස එක්සත් ජාතික පක්‍ෂය බිහි කරන ලද්දේ ලංකා ජාතික සංගමය, සිංහල මහා සභාව හා මුස්ලිම් ලීගය ඒකාබද්ධ වීමෙනි. ටී.බී. ජයා, ‍ෙදාස්තර ඇම්.සී. කලීල්, බද්යුදීන් මහමුද්, මරික්කාර්, බකීර් මාකාර් මුල් වකවානුවේ කැපී පෙනුණු මුස්ලිම් නායකයෝ වූහ. ඔවුන් ආගම හෝ ජාතිය පදනම් කොටගෙන දේශපාලනය කළේ නැත. රටේ ව්‍යවස්ථාවට අනුව තම දේශපාලන පක්‍ෂයේ ප්‍රතිපත්තිවලට අනුව සිංහල ජාතියේ නායකයන් සමඟ එකඟතාවෙන් එදා මුස්ලිම්වරු කටයුතු කළහ. සිරිමා බණ්ඩාරනායක අගමැතිනියගේ ආණ්ඩුවේ අධ්‍යාපන ඇමැති වශයෙන් බද්යුදීන් මහමුද් කටයුතු කළ අතර ජාතික අධ්‍යාපන තත්ත්වය නඟාසිටුවනු පිණිස කටයුතු කළා මිස ඔහු ශරියා විශ්වවිද්‍යාල හදන්නට ගියේ නැත.ඒ.සී.ඇස්. හමීඩ් විදේශ ඇමැති වශයෙන් දීර්ඝ කාලයක් කටයුතු කළ අතර ඔහු ජාත්‍යන්තරය ඉදිරියේ ලංකාව නියෝජනය කළා මිස ලංකාවේ මුස්ලිම් ප්‍රජාව වෙනුවෙන් පෙනී සිටියේ නැත. ටී.බී. ජයා  ජාතික සමඟිය වෙනුවෙන් පෙනී සිටි මුස්ලිම් නායකයෙකි. බකීර් මාකාර් සෑම දෙනාගේ ඉමහත් ගෞරවයට, ප්‍රසාදයට පාත්‍ර වූ කථානායකවරයෙක් විය. ඔවුහු රටේ අනෙකුත් ජන කොටස් සමඟ උරෙන් උර ගැටී ජාතික අභිවෘද්ධිය උදෙසා ක්‍රියා කළෝය.වර්තමානයේ මේ තත්ත්වය ක්‍රමයෙන් වෙනස් වූ අතර ආණ්ඩුව සමඟ කේවල් කිරීම සඳහා තම ගොඩ හා පංගුව ලොකු කර ගැනීමේ පටු දේශපාලනයට මුස්ලිම් දේශපාලකයෝද ඇදී ගියහ. ජාතික දේශපාලනයේ නායකත්වයෙන් ඔවුන් අෑත් වූයේ ඔවුන්ගේම අභිමතයෙනි. වර්තමාන ඛේදවාචකයට පසුබිම හැදෙන බෙදුම් ඉර අඳින ලද්දේ ඔවුන් විසින්ම මිස මහ ජාතිය විසින් නොවේ. ලංකාවේ ප්‍රධාන බෞද්ධ විද්‍යාලය වූ කොළඔ ආනන්ද විද්‍යාලයේ ගුරුවරයකු වූ ටී.බී. ජයා මරදාන සහිරා විද්‍යාලයේ විදුහල්පති වී යනවාට එදා ආනන්දයේ ආචාර්ය මණ්ඩලය මෙන්ම ශිෂ්‍යයෝද විරුද්ධ වූහ. අතීත නායකයන්ගේ පරමාදර්ශ උකහා නොගැනීමේ වරද මුස්ලිම් නායකයන් දැන්වත් වටහා ගත යුතුය.ඉස්ලාම් අන්තවාදීන් සමඟ සටන් වදින්නට සාම්ප්‍රදායික මුස්ලිම්වරුන් අපොහොසත් වූයේ ඔවුන් තමන් විසින්ම හුදෙකලා වී සිටි නිසාය. දැන් සියල්ල මහා ඛේදවාචකයක් තුළ අවසාන වී ඇත. කවර බාධක මැද වුවත් අසීරුවෙන් දිනාගන්නා ජාතික සමඟිය මිස වෙනත් විකල්පයක් ජාතියේ ඉදිරි ගමනට ඇත්තේ නැත.
වීඩියෝ