29

කොළඹ

නෙතට රසඳුනක් වන් රුසිරු සිත්තම් මැවූ නුවර යුගයේ සිත්තරුන්ගේ රස රහස් මෙන්න

සැණකෙලිය

මහනුවර යුගයේ සිත්තම් හි විශිෂ්ට ලක්ෂණයක් වන්නේ මූලික වර්ණ පටිපාටියක් උපයෝගි කරගැනීමය. මේවා ගැඹුරු වර්ණ මෙන් පැතලි වර්ණ ද විය. චිත්‍රවල ඉතා විසිතුරු ලෙසත් ප්‍රාණවත් ලෙසත් නොනවතින රේඛා යොදා ඇත. රේඛාව පිළිබඳ ශිල්පියාට තිබූ දැනීම අසීමිතය. වස්තු නිරූපණය, වර්ණ සංයෝජනය හා කලා කෞශල්‍යය අතින් ඒ යුගයේ සිතියම් තරම් විසිතුරු වූත් කාලානුරූප වූත් චිත්‍ර විරලය. 

සුදු (ඕදාත), රතු (ලෝහිත), කහ (පීත), පච්ච (හරිත), කළු (කාළ - අඳුන් දැලි), නිල් (නිල්) යන ප්‍රධාන වර්ණ කිහිපය චිත්‍ර ඇඳීම සඳහා උපයෝගි කරගන්නා ලදී. චිත්‍ර ඇඳීමේදී මේ වර්ණයන් වෙනස් විධියකින් මිශ්‍ර කිරීමෙන් හා යෙදීමෙන් විශිෂ්ට ප්‍රතිඵල ලබා තිබේ. දෙගල්‍ෙදාරුවේ සිතියම් පිළිබඳ පරීක්ෂණයක් කිරීමෙන් මේවා පැහැදිලි කරගත හැකි වෙයි. 

කතාවේ විවිධ අවස්ථා ස්වාභාවික ලෙස නිරූපණය කිරීමේ හැකියාව මේ ශිල්පීන්ට තිබිණි. මහනුවර යුගයේ චිත්‍ර සම්ප්‍රදායේ එන අඛණ්ඩ කථන ක්‍රමය මේ චිත්‍රයන්ගෙන් හොඳින් පැහැදිලි වේ. එක් එක් ජවනිකාවකින් මතුවන සියුම් රසය නරඹන්නාට නිරායාසයෙන්ම ලැබෙන තරම් මේ චිත්‍ර සරලය. 

මේ කාලයට අයත් තලාවේ මාරස්සන විහාරයේ “තේමීය ජාතකය” චිත්‍රය සලකා බලතොත් බිත්තියේ දිගටම බලා යන්නේ නැතිව එක තැන සිට චිත්‍ර පේළි බැලීමට පිළිවන් වන සේ එය චිත්‍රයට නඟා ඇත. ඒ චිත්‍ර අතිශයින් ප්‍රාණවත්ය. චිත්‍ර ඇඳ ඇත්තේ එක් එක් තීරුවේය. තීරු දෙකක් අතර විස්තර ලිවීමට කුඩා තීරුවක් ඉතිරි කර ඇත. සමහර විහාරවල එසේ තීරුවක් ඉතිරි කර නැත. කතාව පැහැදිලි කිරීමට චිත්‍රය ඇතුළේම දිගැටි කොටුවක් ඉතිරි කර එහි විස්තරය ලියා ඇත. ඒ පැරණි ක්‍රමයකි. චිත්‍රය ඇතුළත සැරසිලි අලංකාර මල් යෙදුවා සේම කිසිත් නොලියූ කොටස් ද ඉතිරි කර ඇත. ඒ චිත්‍රයේ ගැළපීම සඳහාය. 

බිත්තියේ හරස් අතට එක පේළියේ එක රේඛාවකට සිටින සේ මිනිස් රූපත් අනෙක් රූපත් යෙදීම මේ යුගයේ සම්ප්‍රදාය වූයේය. මේ රේඛාව භූමිය හැටියට සලකන ලදී. බොහෝ දෙනාගේ කල්පනාව මේ ශිල්පීන්ට දිග පළල මිස ගැඹුර පිළිබඳ හැඟීමක් හෝ වැටහීමක් නොතිබුණු බවය. එය වැරදි බව මේ චිත්‍රයෙහි රූප ගැළපීම ගැන හැඟීමක් ඇති කෙනකුට පෙනී යා යුතුය. රූප එක එක පිටිපසට සිටින සේත් පැත්තෙන් මුවා වන සේත් ඇඳ තිබේ. 

කතාවක් විස්තර කිරීමේදී බිත්තියේ එක් තීරුවක් වශයෙන් ඇඳගෙන ගිය නමුත් ගොඩනැඟිල්ලේ හැඩරුවට අනුවත් චිත්‍ර කැටයම් යොදා ඇත. වියන් චිත්‍ර දෙස බැලුවත් පෙනෙන්නේ කොතරම් හොඳට චිත්‍රයක් වශයෙන් ඒවායේ ගැළපීම ඇති කර තිබේ ද යන වගය. 

පැරණි විහාර කර්මාන්තයට ගත් සායම් වර්ග තනාගත් හැටි පැරණි සිත්තර පවුල්වල “කුලප්‍රවේණි” හැටියට තවමත් අතින් අතට යමින් පවුල් අතරම පවතී. 

පොළොවෙන් හාරාගත් මැටි හා ගුරුගල්වලින් (ඛනිජ ද්‍රව්‍ය) නොයෙක් පැහැයේ ස්වාභාවික වර්ණ තනා ගන්නා ලදී. ඒ ඒ ප්‍රදේශවලින්ම අමුද්‍රව්‍ය සොයා ගැනීම නිසා එක් එක් ප්‍රදේශයේ පාටේ පැහැය වෙනස් විය. මාතර පළාතේ රත් පැහැය නුවර පළාතේ රත් පැහැයෙන් වෙනස් වේ. බදුල්ල පළාතේ ඇත්තේ තවත් රතකි. මේ ආකාරයෙන් කොළ ආදී පාටත් වෙනස් විය. 

සමහර ප්‍රදේශවල ඉතා අගනා සායම් වර්ග තිබිණි. නිල් පැහැය පසු කලකදී ඇඳීම සඳහා යොදාගත් බව ඇතැම් දෙනාගේ මතයයි. ආදි කාලේ අපේ රටේ නිල් පාට නොතිබුණු බව ඔවුන්ගේ මතයයි. එහෙත් සීගිරියේ පවා නිල් පාට අදත් දකින්නට තිබේ. 

නිලගම ගමේ කන්දේ නිල් මැටි වර්ගයක් තිබේ. සමහර පළාත්වල නිල් පාට ලබා ගත්තේ අවරිය ගසෙනි. තවත් සමහර පළාත්වල “පල්ගස්” වලින් නිල් පැහැය ලබාගෙන ඇත. “නිල්ගසේ” නමින් ප්‍රසිද්ධ සියඹලා කොළ වැනි කොළ සහිත ගස් වර්ගයකින් නිල් පාට සාදාගෙන තිබේ. නිල්ගස් කලකට පෙර මාතලේ ප්‍රදේශයේ තිබිණි. මේ කොළ යුෂ උණුකර අරක්කුවලින් පදම්කර ප්‍රයෝජනයට ගෙන තිබේ. 

සුදු පාට සඳහා ගත්තේ මකුළු මැටිය. මකුළු මැටි වෙල් ආශ්‍රයෙන් කඳු ආශ්‍රයෙන් පොළොවෙන් ලබාගත හැකිය. ළිං හාරන විට වෙල් ආශ්‍රයේ මකුළු ගුළි පෙනේ. මකුළු ගුළියේ කබොල්ල කහ පාටයි. කබොල්ල අස්කර සුදු පාට කොටස ගැනීමෙන් මේ සුදු පැහැය සාදා ගත හැකිය. 

මහනුවර කාලයේ චිත්‍ර ඇඳීම සඳහා හොඳ මකුළු ලබාගත්තේ පදියපැලැල්ලෙනි. හොඳ මකුළු ගැන පදියපැලැල්ල අදත් ප්‍රසිද්ධයි. දඹුල්ලේ නයාකුඹුර නම් ගමේ මකුළු තිබේ. දඹුල්ලේ වැඩට මකුළු ගෙන ඇත්තේ නයාකුඹුරෙනි. පහත රට ශිල්පීහු පවා පදියපැලැල්ලේ මකුළු ගැන දැන සිටියහ. ‍ෙදාඩම්දුව කන්දේත් හොඳ මකුළු තිබිණි. චිත්‍ර බොහෝ කලක් ආරක්ෂා වූයේ හොඳ මකුළු නිසාය. මකුළු බාල වූවොත් චිත්‍ර වැඩිකල් ආරක්ෂා වන්නේ නැත. මකුළු දිරායයි. මාතලේ කන්දපල්ල කෝරලයේ “පිටවල” ගමේ ද හොඳ මකුළු තිබේ. මකුළු බාල වූවොත් ගොකටු පාට සමඟ මිශ්‍ර කිරීමත් අමාරුය. 

මකුළු දියකර පෙරා සුදු පාට සාදාගන්නා නොයෙක් ක්‍රම ශිල්පීහු දැනගෙන සිටියහ. බිතුසිතුවම් සඳහා බොහෝ සෙයින්ම පාට ඇඹරුවේ දිවුල් මැලියම් සමඟය. වතුරට ඔරොත්තු දිය යුතු තැන්වලට ‍ෙදාරන තෙලෙන් පාට ඇඹරීම සිරිත විය. 

සාමාන්‍ය වැඩවලදී පොල්කටු අඟුරු ‍ෙදාරන තෙලෙන් අඹරා කළු පාට සාදා ගන්නා ලදී. පරණ කොහොල්ලෑ, පාන්කඩ කැකුණ තෙල්, හල්දුම්මල එකට අඹරා අව්වේ වේළා පිරිසුදු වළඳක දමා ගිනි අවුළුවා නැවුම් ඇතිළියකින් වසා තැබීමෙන් පසු එකතු වන දැලිවලින් කළු පාට සාදා ගන්නා ලදී. මේ පාටට කළු අඳුන යැයි කියනු ලැබේ. 

දිවුල් ලාටු, කැප්පිටියා ලාටු පාට ඇඹරීම සඳහා භාවිත කෙරිණි. මේ හැම පාටක්ම ස්ථිර වීම සඳහා ඒවාට බදුල්ල කිරි මිශ්‍ර කරන ලදී. 

රතු පාට සඳහා ගත්තේ සාදිලිංගම්, රත්මල් කැකුළු අඹරා ගැනීමෙනි, පොළොන්නරුවේ තිවංක පිළිමගේ අසල තිරුවාණා ගල් සමඟ ඇති මැටි, මහනුවර කුණ්ඩසාලේ විහාරය අසල ඇති රතු මැටි, කොයි පළාතෙත් වගේ කඳු කපන තැන්වල කණ්ඩිවල ඇති රතු මැටි පෙරා ගැනීමෙන් රතුපාට සාදාගන්නා ලදී. මේ කණ්ඩි කපන තැන්වලින් නොයෙක් පාට මැටි ලැබේ. 

මේවායින් පාට පෙරා ගැනීමට එදා ශිල්පීහු දැන සිටියහ. 

කහ පාට සඳහා ගත්තේ “ගොකටු” මැළියම් ය. දඹුලු කැලේ ගොකටු වැවේ. රබර් ගසේ මෙන් පොත්ත තුවාල කිරීමෙන් කිරි ලබාගත හැකිය. කහ පාට සෑදුවේ මැළියම් එකතු කොට පිරිසුදු කිරීමෙනි. වැඩි වශයෙන් කහපාට සාදාගත්තේ දුනුමාලෙ නම් වරකාපොළ අසල ගමකින්ය. කැලණි විහාරයේ වැඩේට කහ පාට ගත්තේ මේ ස්ථානයෙනි. 

බිත්ති බඳින්නත් පිළිම හදන්නත් විශේෂ බදාමයක් අවශ්‍ය විය. ඒ බදාමයට පරණ හුඹස් මැටි, මකුළු මැටි, ගල්හුනු, වැලිදලවැලි, පොල්කොහු, ඉඹුල් පුළුන්, රොන්මඩ, බෙලිකටු හුනු, බොර පස්, කහට පොතු ඉස්ම, දවුල් කුරුඳු කොළ ඉස්ම, ගොඩපර ඉස්ම මේවා ප්‍රමාණයට ගෙන කුරුම්බා වතුරෙන් අනාගන්නා ලදී. 

පිළිම සාදන විට දහයියා, දහයියා අළු, උක්හකුරු ආදියත් ගැනීම එදා සිරිතය. මේවා බදාමයට සාදා ඉදුණු ඇඹුල් කෙසෙල් ගෙඩි පමණට වනේ ලා කොටා පොළොවේ දෙතුන් දිනක් වළ දා පල් කරන ලදී. 

පිළිම සෑදීමේ තවත් ක්‍රමයක් තිබිණි. පරණ හුඹස් මැටි, මධ්‍යම ප්‍රමාණයේ හලාගත් වැලි, හීන් පොල් කොහු, කොහු බත්, ඉඹල් පුළුන්, දහයියා අළු, හුණු සහ ඉඳුණු ඇඹුල් කෙසෙල් ගෙඩි වනේ ලා කොටා කස පැණින් අනා පොළොවේ පදම් වෙන්ට තබා වැඩට ගන්නා ලදී. සියුම් බදාම සඳහා ගන්නේ ගොඩපර සහ දවුල් කුරුඳු කොළ ඉස්මය. ගස් බෙල්ලන්ගේ කටු පුලුස්සා මතුපිට බදාමයට යොදා ගන්නා ලදී. 

මහනුවර ගංගාරාමයේ බිත්ති අඟල් 42ක් ගනකමය. ජාති සියල්ලම ඒ බදාමේ තිබිණි. මතුපිට බදාමයට උක්හකුරු, පොල් පැණි ආදිය ගෙන තිබේ. කුරුණෑගල පළාතේ නුවර කන්දේ කැඩුණු පිළිමවල වී පොතු දැකිය හැකිය. ඒවා ගලින් කළ ඒවා සේ පෙනේ. 

මේ බිත්ති මත අඳින ලද චිත්‍ර ආරක්ෂා වීමට ඒ මත වලිත්තියක් යොදන ලදී. ඒ චිත්‍ර මෙපමණ කල් ආරක්ෂා වූයේ චිත්‍ර මත ගා ඇති වලිත්තියේ හොඳකම නිසාය.

වලිත්තිය සාදා ගත්තේ ‍ෙදාරණතෙල් දුම්මලත් සමඟ එකට මඳ ගින්නේ උණුකර පෙරා ගැනීමෙනි. මෙහිදී පදම දැන ගැනීම ඉතා වැදගත්ය. පදම දැන ගැනීම සඳහා ගුරුවරයා සමඟ වැඩ කළ යුතුය. 

අෑත අතීතයේ සිට මේ රටේ පැවැති සිරිතක් වන්නේ චිත්‍ර මත ‍ෙදාරණ තෙල් වලිත්තිය යෙදීමය. වලිත්තිය ගාන්නේ අතින් ය. 

මහනුවර දිසාවේ මැදවල විහාරයේ 14 වැනි සියවසට අයත් තඹ සන්නසේ මෙසේ සඳහන් වේ. 

“ඉඟුල් මකුල් ආදී වෛති විටි වේලක් ගෙන්වා සිතියම් පටන්ගෙන උඩුමාලේ වැඩිහිටි පිළිම තුන්නමක් හා වියත් සිත්තම් හා බිත්තියේ එකදාස් එකසිය අසූනවක් පිළිම අදවා, යටමාලේ මිලීතොරණ සහිත වජ්‍රාසනාරූඪව වැඩ උන් පිළිම සාමීන් ඇතුළු වූ ශක්‍ර, බ්‍රහ්ම, විෂ්ණු, මහේෂ්වර, සුයාම සන්තුෂිතාදී දේවතා රූප හා විජම්වතාර දේශනා දම්සක් පැවතුම් සූත්‍රාදී නොයෙක් දේශනා කළ තැන් හා නාලාගිරි දමනාදී දමන හා අටජාතකාදි නොයෙක් ජාතක කතා හා සත්සති ඉන්දසාල ගුහාදි නොයෙක් අපූර්ව වූ චිත්‍ර කර්මාන්ත කිහිප අවුරුද්දකින් සමෘද්ධ වූ පසු ...” ඒ “සිතියම්” කළේ කෙසේ ද යනු මෙයින් පැහැදිලි වේ. 

කීර්ති ශ්‍රී  රාජසිංහ රජු (1747 - 1782) කාලයේදී විහාරයේ කටු කොහොල් හරවා එදා ලිව් සන්නසේ මෙසේ සඳහන් කර තිබේ. 

“..................... එහි මිලීතොරණ සහිත වජ්‍රාසනාරූඪව වැඩහුන් පිළිම සාමීන් ඇතුළු වූ බ්‍රහ්ම, සුයාම, සන්තුෂිතාදී දේවතා රූප හා ශාරිපුත්‍රාදී මහාශ්‍රාවක රූප පත්තිනි හා උරග ජාතක විශ්වන්තරාදී ජාතක තුෂිත භවනයෙහි වැඩහුන් මෛත්‍රි රූප හා නොයෙක් වර්ණ සමලංකෘත වියත් සිත්තම් ආදීන් නිමවා උභය පාර්ශ්වයෙහි කඩිග හස්තෝපලක්ෂිත වූ රූප යුග්මයක් හා නානාවර්ණ චිත්‍ර කර්මාන්තයෙන් බබුළුවා......”

මේ සන්නස දැක බලා එහි වූ චිත්‍ර කර්මාන්ත ගැන හැබෑ අවබෝධයක් ලැබිය හැකි වේ. 

මැදිවක පල්ලේවෙල විහාරයේ “ටැම්පිට විහාරයක්” කරවා දුන් තුඩපතේ මෙසේ සඳහන් වේ. 

“බිත්ති සිත්තම් වියත් සිත්තම් තීන්දු කරවා හපු අරටුවලින් මකර තොරණක් මෙසේම පිළිම වහන්සේලා තුන් නමකුත් වැඩ සිද්ධ කරවා මීට බරපැන් කළ කුලීවලට හරක් තුන් බානකුත් වී විසි අමුණකුත් ඇතුළුව මුදලෙන් පිළියම් කරවා කියවාපු දේත් පනම් ‍ෙදාළොස්දාහක වග කළ කුලී දීලා. නේත්‍ර පූජා සිද්ධ කරවන දවසදී සිත්තර නයිදෙට ආයිත්තම් වන පිණිස දීපු දේට වගනම් රිදී හතකට ඉඩවෙට්ටු කිං මැංගියයි රිදී තුනකට සුදු තුප්පොට්ටියයි මෙසම තොප්පියයි වී දහමුණයි ඇතුළු වූ මීට සේන්දු පනම් අටසිය හතළිහයි.................. මේ ඇර ............... මෙම විහාරෙට පූජාකළ දේට වගනම් අටපිරිකරයි තිර දෙකයි පිරිමි හිර දෙන්නයි ගෑනු හිරයි එළහරක් බානයි මෙකී දේ පූජා කරමි............”

ඒ කාලයේ සිත්තරකුට එක විහාරයක වැඩකර දැක්වූ විට පරම්පරාවක් ජීවත් වෙන්න ශිල්පියාට ඉඩකඩම් ලැබේ. අදත් ඒ පරම්පරාවල බොහෝ දෙනා රැකෙන්නේ රජවාසලින් ලැබුණු ඉඩකඩම්වලින්ය. 

මහනුවර සෙංකඩගල ගංගාරාම රජමහ විහාරයේ සලපිළිම වහන්සේට අමුණු අසූ තුනක ගොඩමඩ ඉඩම් පූජා කර තිබේ. ශිලා ලිපියේ සෙල් පිළිමය පාට කිරීම පිළිබඳව සඳහන් වන්නේ මෙසේය. 

“...... මහ සල පිළිම සාමීන් සලක්ෂර කර සියලු විවර ජාති හිඟුල පරිකම් හා දිශාමානාවයව රන් පතින් වසා අවට පංජවිධ වර්ණ සිතියම් කර..........”

යනුවෙනි.

එහි චිත්‍ර ශිල්පීන් ගැන ද සඳහන් වේ.

“................. උදාරතර පූජෝත්සවයෙන් එහි තකොත් මිලනය කොට චිත්‍රකාරාදීන්ට දුකමන සමි.......... තන අවිඥානක වස්තු පුදනයෙන් සිත් සතුටු කරවා පින්ගෙන............”

1786 දී රාජාධිරාජසිංහ රජු දෙහිගම විහාරය පිළිසර කරවා එයට ගිය වියදම් මෙසේ සඳහන් කර ඇත්තේය. 

“මහගබඩාවෙන් සැපයූ ද්‍රව්‍ය හා වැඩකරුවන්ගේ ආහාරය පිණිස දෙන ලද වී අමුණු තිහට අමතරව මසු 1300ක් වැයකර ඇති බව ප්‍රතිසංස්කරණ කටයුතු මේ මේවායි සඳහන් වෙනවා. බුද්ධ රූප සියයක් රහත් රූප දෙතිසක් හා බිත්තිවල අනෙක් දේ සිත්තම් කිරීම සහ නව රියන් ගල්දාගැබක් බැන්ද බවත්ය”

මැදවල විහාරයේ ප්‍රතිසංස්කරණයට ද්‍රව්‍යවලට හා කුලිය පණම් 15,600ක් විය. 1593 දී උල්ලදුපිටියේ රාජේශ්වර හිත්තර ආචාරීන්ට දෙන ලද සන්නසක මේ කරුණු සඳහන් වෙනවා. 

“ශක වර්ෂ 1515ක් වූ වෙසක් මස පුර පසළොස්වක ලත්.... විමලධර්මසූරිය මහ රජතුමා පින් ලබාගෙන ............... උල්ලදුපිටියේ පිහිටි ................ ඉඩමක් සහ හේන් තුනක් කිසිදු අරෝවියවුලක් නැතිව භුක්ති විඳින සේ රාජේශ්වර හිත්තර ආචාර්යාට දෙවා වදාරණ ලදී. 

සිත්තරුවන්ට ජීවත් වීමේ අමාරුවක්, දුෂ්කර කමක් එදා තිබුණේ නැත. යම් රටක ජාතික කලාවෙන් පෙන්වන්නේ ඒ ජාතියේ ශේ්‍රෂ්ඨත්වයයි. සභ්‍යත්වයයි. ඒ ජාතියේ ජනතාවගේ රසඥභාවයි. අපේ මේ විහාර බිත්තිවල ඇත්තේද අපේ ජාතික කලාවයි. 

සුභානි එම්. ආරච්චිගේ

ඊශ්‍රායල පලස්තීන ගැටුම් යලි ආරම්බ වන ලකුණු

භුතයෙක්ගේ ගැටී පාසැල් බස් රථය අනතුරේ - දරුවන් 11ක් රෝහලේ

ඇපල් අද කරන්න යන විශේෂ වැඩේ

බැඳුම්කර වංචාවට ඇලෝසියස් අත්අඩංගුවට

සෞඛ්‍ය සේවා අඩපන වෙන ලකුණු - හෙද නිලධාරීන් වෘත්තීය ක්‍රියාමාර්ගයක
හිටපු මහබැංකු නි.අධිපති පී.සමරසිරි ඇතුළු 4ක් අත්අඩංගුවට

මාලිංග සෙල්ලම් කරන අවසන් ජාත්‍යන්තර තරඟය ගැන හෙළිකරයි

2020 වර්ෂයේදී ඕස්ට්‍රේලියාවේදී පැවැත්වීමට නියමිත විස්සයි-20

08:57 AM Mar 25 2019

වැස්සට දියවුණු ලංකාවේ හීන

08:17 AM Mar 25 2019

වැරදි වැඩ කරලා ආයේ ආපු වෝනර්ත් පරාදයි, පොඩි කට්ටියට මුම්බායි පරාදයි

07:55 AM Mar 25 2019

ඊශ්‍රායල පලස්තීන ගැටුම් යලි ආරම්බ වන ලකුණු

පලස්තීන හමුදා ගාසා තීරය ඔස්සේ  ඊශ්‍රායලය දක්වා එල්ල කරන

02:45 PM Mar 25 2019

තායිලන්ත මැතිවරණයෙන් මිලිටරි හිතවාදී පක්ෂයක් ඉදිරියට

10:56 AM Mar 25 2019

ට්‍රම්ප් නිර්දෝෂයි - මියුලර් වාර්තාවෙන් හෙළිවේ

09:18 AM Mar 25 2019

ජනාධිපතිවරණ අපේක්ෂකයා ගැන ගයන්ත කී කතාව

එක්සත් ජාතික පක්ෂයේ  ඉදිරි ජනාධපතිවරණ අපෙක්ෂකයා පිළිබඳව

01:52 PM Mar 25 2019

මෛත්‍රි expire වේගෙන යන්නේ. expire වුණ දේවල් කෑවොත් බඩේ අමාරැව හැදෙනවා ඒ නිසා expire භාණ්ඩ අලෙවියෙන් අයින්කරන්න ඕනේ

10:39 AM Mar 25 2019

එජාපයවත් පොහොට්ටුවවත් ජනාධිපති අපේක්ෂකයාව තීරණය කරලා නැහැ.

08:53 AM Mar 25 2019

පසුගිය කාටුන්

CARTOON ::: 2019-03-22
CARTOON ::: 2019-03-21
CARTOON ::: 2019-03-20

විල්පත්තු ප්‍රශ්නය

ජගත් වනාන්තර දිනය ලෙස ‘මාර්තු 21’ නම් කර ඇත්තේ එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය විසිනි. මේ දිනය නිමිත්තෙන් පොළොන්නරුව අරලගංවිල වෙහෙරගල විද්‍යාලයේ පැවැති උත්සවයට සහභාගි වූ පරිසර ඇමැතිවරයා වන ජනාධිපති මෛත්‍රිපාල සිරිසේන ප්‍රකාශ කර තිබුණේ  ලංකාව තුළ වාර්ෂිකව සිදුවන වන විනාශයට අනුව දැනට තිබෙන වනාන්තර ටික හෝ රැක නොගතහොත් තව අවුරුදු 15කින් පමණ රට කාන්තාරයක් වනු ඇති බවය. යුද්ධය පැවැති කාලයේ උතුරේ වනාන්තර ටික ප්‍රභාකරන් රැකගත්තද දූෂිත දේශපාලනඥයන්, ඇතැම් රජයේ නිලධාරීන් හා දැව ජාවාරම්කාරයන් හා නීති විරෝධීව වැඩ කරන ව්‍යාපාරිකයන් එකතුවී දකුණේ වනාන්තර ටික විනාශ කළ අතර ඉතුරු වී තිබෙන සියයට 28ක වනාන්තරවලින් 20ක් පමණ උතුරේ තිබෙන්නේ ඒ නිසා බවද ජනාධිපතිවරයා එහිදී අවධාරණය කර තිබිණි.ජනාධිපතිවරයාගේ මේ කතාව සහතික ඇත්තය. ගෙවත්තේ පැළයක් වත් සිටුවන්නේ නැති ඊනියා පරිසර ලෝලීන්, බඩගෝස්තරවාදී පරිසරවේදීන්, දූෂිත දේශපාලනඥයන් සහ ජාතිවාදී දේශප්‍රේමියන් වනාන්තර ඇතුළු පරිසරය සුරැකීම ගැන මහ ඝෝෂා කරද්දී වසරින් වසර ‘වනාන්තර’ ක්‍ෂය වෙමින් යන්නේ වනසතුන්ටද විනාශය අත්කර දෙමිනි. යුද්ධය අවසන් වීමෙන් පසු උතුරේ වනාන්තරවලටත් කට්ටිය අත තැබුවේ ප්‍රභාකරන්ලා නැති බව දන්නා නිසාය. මේ දිනවල ‘විල්පත්තුව’ වන විනාශය බරපතළ ලෙස කතා කිරීමට පටන් ගෙන ඇත. ‘විල්පත්තුව  සංරක්ෂිතය කපා දමා මුස්ලිම් ජාතිකයන්ට ගම්මාන හදා දී ඇති බව එල්ල වී ඇති බරපතළ චෝදනාවය.මහින්ද රාජපක්ෂ මහතාගේ ආණ්ඩු කාලයේ මේ චෝදනාව ඇතුළු පරිසර විනාශය ගැන බරපතළ චෝදනා පරිසරවේදීන්ගෙන් එල්ල විය. එහෙත් බරපතළ ලෙස ‘විල්පත්තුව‘ ගැන චෝදනාව එල්ල වීමට පටන් ගත්තේ සිරිසේන - වික්‍රමසිංහ හවුල් ආණ්ඩුව බලයට පැමිණි පසුය. ගලගොඩඅත්තේ ඥානසාර හිමි ඇතුළු පිරිසක් විල්පත්තුවට ගොස් වන විනාශය ගැන මාධ්‍යයට කතා කළහ. මාධ්‍යයද විල්පත්තුව විනාශ කරලා යැයි ප්‍රවෘත්තිවලින් රටටම අනාවරණය කළේය. මුස්ලිම් අන්තවාදයක් ගැනද මෙහිදී කියවිණි. වරින්වර උඩ එමින් යළි යට යමින් තිබූ ‘විල්පත්තු’ කතාව මේ දිනවල යළි උඩටම පැමිණ ඇත.පාර්ලිමේන්තුවේදී ජනතා විමුක්ති පෙරමුණේ නායක අනුර කුමාර දිසානායක ඇමැති රිෂාඩ් බදියුදීන්ගෙන් ඉකුත් 22දා විමසා තිබුණේ විල්පත්තු වන රක්ෂිතයේ සිදුවී ඇතැයි කියන වන විනාශය පිළිබඳවය. එහිදී ඇමැතිවරයා අවධාරණය කර තිබුණේ එල්ටීටීඊ ප්‍රහාර නිසා පදිංචි නිවාස අතහැර ගිය මුස්ලිම් ජනතාව ලක්ෂ තුනක් නැවත පදිංචි කිරීම ඇමැති බැසිල් රාජපක්ෂගේ නායකත්වයෙන් පත්කළ කමිටුවේ අනුමැතිය මත ආරම්භ කළ බවත්, පසුව සිරිසේන - වික්‍රමසිංහ ආණ්ඩුව යටතේ ජනාධිපති කාර්ය සාධක මණ්ඩලයේ මෙහෙයවීමෙන් නැවත පදිංචි කිරීම් අඛණ්ඩව කරගෙන ගිය බවත්ය.අනුරාධපුර, පුත්තලම දිස්ත්‍රික් දෙක අතරේ විල්පත්තුව වන සංරක්ෂණය තිබෙන අතර මන්නාරම සීමාවේ පරණ මුස්ලිම් ගම්මාන 22ක්, කජුවත්ත නමින් සිංහල ගම්මානයක් හා කතෝලික ගම්මානයක්ද තිබී ඇත.වල්බිහි වී තිබූ මේ ගම්මාන යුද්ධයෙන් පසු වන සංරක්ෂිත ප්‍රදේශ ලෙස නම් කර තිබුණු අතර බැසිල් රාජපක්ෂ කමිටු නිර්දේශ මත යළි ජනතාව පදිංචි කිරීම ආරම්භ කර තිබේ. මේ ප්‍රදේශ ‘වනජීවී’ ප්‍රදේශ නොවන අතර විල්පත්තුව රක්ෂිතයට අයිති නැති බවත් පැවැසේ. එහෙත් බරපතළ ලෙස චෝදනා එල්ල වී ඇත්තේ විල්පත්තුව රක්ෂිතය විනාශ කර ඇති බවටය. ප්‍රශ්නය වන්නෙ අදාළ බලධාරීන් මේ ගැටලුව නිරාකරණය කර ගැනීම සඳහා නිරවුල් පිළිතුරක් නොදීමය.මේ ඉඩම් යළි ලබාදීමේදී පරිසර ඇමැතිවරයාව සිටි අනුර ප්‍රියදර්ශන යාපා පාර්ලිමේන්තුවේදී ප්‍රකාශ කර තිබුණේ පැරණි ගම් රක්ෂිතයට එකතු නොකළ බවය. එහෙත් ඇමැති බදියුදීන් ප්‍රකාශ කර තිබුණේ ඊට වෙනස් කතාවකි. ඔහුට අනුව වන සංරක්ෂණ ප්‍රදේශ ගූගල්  සිතියමක් ආධාරයෙන් නම් කරන විට ජනතාව පදිංචිව සිට නැත. පැරැණි ගම්වල යළි පදිංචි කිරීමේ මුවාවෙන් අවසර ලබාදුන් ඉඩම් ප්‍රමාණයට වඩා ඉඩම් හා වනය එළිපෙහෙළි කර අල්ලාගෙන ඇති බව බදියුදීන් මහතාට එල්ල වන චෝදනාවය. ඇමැතිවරයා පාර්ලිමේන්තුවේදී ප්‍රකාශ කර තිබුණේ තමා විල්පත්තුව වන රක්ෂිතය විනාශ කළ බව ඔප්පු කළොත් ඕනෑම දඬුවමකට යටත් වීමට සූදානම් බවය. මේ ගැන සෙවීමට පාර්ලිමේන්තු තේරීම් කාරක සභාවක් පත්කරන ලෙසද හෙතෙම ඉල්ලීමක් කර ඇත. අදාළ පදිංචි කිරීම් සම්බන්ධව විගණකාධිපතිවරයාගේ වාර්තාවක් ලැබී ඇති අතර ආංශික අධිකරණ කාරක සභාවට එය ඉදිරිපත් කිරීමට නියමිතය. මේ පිළිබඳව සෙවීමට ජනාධිපතිවරයා පත්කළ කමිටුවේ වාර්තාව තවමත් එළියට පැමිණ නැත.වහා කළ යුත්තේ අදාළ වාර්තා පාර්ලිමේන්තුවට ඉදිරිපත් කර ‘විල්පත්තුව‘ ප්‍රශ්නය ගැන පැහැදිලි පිළිතුරක් රටට ලබාදීමය. නොඑසේ නම් වන්නේ වන විනාශය, පාරිසරික ප්‍රශ්නය, මුස්ලිම් අන්තවාදය, සිංහල ජාතිවාදය එකට කැලතී නැති ප්‍රශ්නයක් රට තුළ නිර්මාණය වීමය. නියපොත්තෙන් කැඩීමට ඇති දේ පොරොවෙන් කැපීමට ඉඩතැබිය යුතු නැත. සිංහල-දමිළ ගැටුම මෙන් සිංහල - මුස්ලිම් ගැටුමකට අනාගතයේ ඉඩ නොතැබීමට කවුරු කවුරුත් පරිස්සම් විය යුතුය.
වීඩියෝ